Suplementy dietetyczne wspomagające odchudzanie

powrót

Dietetyka

Już starożytni mędrcy zdawali sobie sprawę, że pewne dodatki do codziennej diety działają dobroczynnie na zdrowie, chociaż nie rozumieli, dlaczego tak jest. Stosowali dla zdrowia pewne proste recepty, jak żelazo dodawane do wina czy spreparowane ogonki czereśni. Nowoczesna nauka przyniosła nam znajomość właściwości witamin, minerałów, aminokwasów itd. Suplementy odżywcze stanowią dzisiaj wskazany i popularny element diety każdego człowieka. Niektóre z nich mogą wspomagać proces odchudzania. Jak poruszać się po tym świecie? Jak odróżnić marketingowy chwyt od rzeczywistego skarbu?
Kosmetolog - zabiegi
Suplementy dietetyczne wspomagające odchudzanie

Nie są uważane za leki, chociaż największy ich wybór znajdziemy w aptekach. Mają postać tabletek, kapsułek, nalewek, syropów, herbatek, saszetek, ampułek... Nie można ich stosować jako substytutu zróżnicowanej diety, mają być, jak sama nazwa wskazuje, jedynie jej uzupełnieniem. Etykieta tych produktów powinna zawierać dokładną informację o ich składzie oraz o tym, jaki procent dziennego zapotrzebowania na daną substancję pokrywa jedna dawka. Obecnie również wielkie firmy kosmetyczne oferują takie suplementy, żeby łączyć pielęgnację od zewnątrz i od wewnątrz.

Działanie

Jeśli chodzi o wspomaganie procesu odchudzania, mamy do dyspozycji produkty działające na cztery sposoby:

  • ograniczające apetyt
  • spalające kalorie
  • spalające tłuszcz
  • drenujące.

Nie jest to oczywiście pełna lista suplementów wspomagających odchudzanie, świat roślin jest bowiem olbrzymim skarbcem cennych substancji i ciągle odkrywane są nowe.

Ograniczanie apetytu

Jak sama nazwa wskazuje, mają one na celu hamowanie apetytu, tłumienie uczucia głodu i ochoty na pogryzanie między posiłkami.

  • Chrom. Odgrywa istotną rolę w metabolizmie cukrów. Reguluje poziom insuliny, może więc ograniczać nadmierny apetyt na słodycze. Hamuje też proces gromadzenia tłuszczu w organizmie.
  • Włókna pokarmowe. Włókna mają zdolność wchłaniania wody, przez co puchną w żołądku i wywołują uczucie sytości, zmniejszając wchłanianie tłuszczów i cukru. Wysoką zawartość włókien mają zwłaszcza pewne algi i rośliny: morszczyn, sałata morska, guma karobowa, pektyny z jabłka, chitosan, wyciąg z pancerzy skorupiaków, pochodne chityny...
  • Niektóre białka mleka i peptydy z produktów mlecznych. Zwiększają one uczucie sytości, podobnie jak białko i peptydy sojowe.

Spalacze tłuszczu

  • Kwas linolenowy. Zawarty w oleju z krokosza barwierskiego i w wyciągu z soi, redukuje aktywność enzymu odpowiedzialnego za magazynowanie tłuszczów.
  • Kwas linolowy (CLA) Wspomaga transport tłuszczu do mięśni, gdzie ulega spaleniu, ponadto powstrzymuje rozrost komórek tłuszczowych i zwiększa termogenezę.
  • Fruktooligosacharydy. Mają działanie bifidogenne (stymulujące rozwój przyjaznej flory bakteryjnej przewodu pokarmowego), zwalczają wzdęcia i gazy jelitowe.

Spalacze kalorii

  • Niektóre naturalne substancje przyczyniają się do spalania kalorii. Na przykład kofeina i teina mogą zwiększyć podstawowy metabolizm o 10%.
  • Guarana. Pochodzi z Amazonii i zawiera duże ilości kofeiny, aktywującej spalanie tłuszczu i pobudzającej ogólnie organizm.
  • Zielona herbata. Zawiera mnóstwo flawonoidów, które zapobiegają odkładaniu się tłuszczu w naczyniach krwionośnych.
  • Yerba mate. Jest to roślina pochodząca z Paragwaju, będąca cenną pomocą w odchudzaniu, gdyż działa jednocześnie poprzez ograniczenie apetytu i spalanie tłuszczu.
  • Wyciągi z cytrusów. Cytrusy zawierają sporą ilość błonnika, a grejpfruty są szczególnie cennym źródłem substancji przyspieszających przemianę materii i oczyszczających organizm z toksyn.

Drenaż

Niektóre rośliny i wyciągi mają działanie moczopędne, przez co zapobiegają gromadzeniu się wody i sprzyjają wydalaniu toksyn.

  • Wyciąg z korzenia kopru. Pobudza pracę nerek i zapobiega zatrzymywaniu wody.
  • Ortosyfon (herbata jawajska) Poprzez działanie moczopędne sprzyja usuwaniu wody, kwasu moczowego, mocznika i chlorków.
  • Wiązówka błotna. Jest wykorzystywana w ziołolecznictwie z racji swego bogactwa w składniki o działaniu drenującym.
  • Seler. Stymuluje pracę nerek.
  • Ogonki czereśni. Bogate w sole potasu i taniny, zwalczają retencję wody.

Nie jest to oczywiście pełna lista suplementów wspomagających odchudzanie, świat roślin jest bowiem olbrzymim skarbcem cennych substancji i ciągle odkrywane są nowe.

Zakończenie

Szacuje się, że około 45% populacji stosuje różnego rodzaju suplementy, by zachować zdrowie, zwalczyć zmęczenie, poprawić kondycję skóry albo po to, by przetrwać okres diety. Jeśli chodzi o odchudzanie, to wiele osób liczy na to, że te preparaty sprawią cud i waga sama zacznie spadać, bez konieczności przestrzegania diety i wykonywania ćwiczeń fizycznych. Trzeba więc uświadomić im, że choć cudów oczekiwać nie można, suplementy dietetyczne mogą być cenną pomocą w procesie odchudzania, a ponadto mogą uzupełniać niedobory substancji utraconych przez organizm z powodu zbyt restrykcyjnej diety. Dlatego warto o nich pamiętać.

Anne Sophie Gamelin
publikacje Cabines 21
do góry | powrót