Specyfika polskich ośrodków spa

powrót

Spa & wellness

Zabiegi pielęgnacyjne są dla ciała tym, czym muzyka dla uszu mogą ukoić lub pobudzić do aktywności, mogą relaksować lub stać się aktywatorem do działania. Rynek turystyczny ulega nieustannym modyfikacjom, dopasowując się do wymagań klientów. Triumfy święcą obecnie usługi spa, z których chętnie korzystają mieszkańcy całego świata. Trend zdrowego stylu życia pojawia się prawie wszędzie. Branża spa i wellness jest specyficzną i jedną z najszybciej rozwijających się na świecie. Jeszcze kilkanaście lat temu tego typu usługi nie były dostępne w Polsce. Jednakże po wielkim rozkwicie w Stanach Zjednoczonych oraz szybkim rozwoju na rynku Europy Zachodniej specyficzne modele pielęgnacji i wypoczynku rozwinęły się również na polskim rynku.
Biotechnologia
Specyfika polskich ośrodków spa

Rozbudowana oferta w kurortach spa na całym świecie napawa optymizmem. Taką bazę zabiegową można określić jako swojego rodzaju obietnicę jakości, komfortu, przyjemności lub – ujmując to w sposób aktywny – jako ciągły proces spełniania oczekiwań klienta. W epoce szybkiego rozwoju obszarów spa i wellness prawie co drugi hotel posiada bazę zabiegową o szerszym bądź węższym zakresie. Wielu właścicieli decyduje się na ujęcie w nazwie hotelu określenia spa & wellness, co jest uzasadnione tym, że z powodu mody na spa każdy ma ochotę przynajmniej raz poczuć tę wyjątkową atmosferę i wybrać się w takie miejsce. Głównym powodem pobytu w hotelach są wyjazdy urlopowe, krajoznawcze, naukowe, dydaktyczne i szkoleniowe. Hotele stały się popularnym miejscem organizowania konferencji i spotkań biznesowych, zapewniając doskonałą ofertę konferencyjną. Dodatkową atrakcją jest możliwość skorzystania z usług spa. Podczas pobytu w komfortowych obiektach hotelowych z zapleczem zabiegowym usługi te stanowią również doskonały sposób na motywację pracowników, którzy przyjeżdżają na szkolenia. Obecnie spa jest czymś więcej niż miejscem relaksu, okazją do zasmakowania masażu czy holistycznej terapii – jest to dążenie do równowagi triady umysłu, ciała i ducha.

Polskie spa – egzotyka i swojskie klimaty

Na rynku polskim powstaje coraz więcej hoteli z główną atrakcją w postaci bazy zabiegowej – tzw. destination spa, skupiające się wokół programów fitness, zabiegów odprężających i odchudzających, odnowy całego organizmu oraz zorientowane medycznie. Przeprowadzając analizę bazy zabiegowej w Polsce, spotyka się zaskakujące i zachwycające terapie leczniczo- pielęgnacyjne, a pomysłowość oferty zabiegowej wprawia w zdumienie. Jednak zauważalne są zapożyczenia z obszarów stanowiących kolebkę bazy zabiegowej; bez wahania można stwierdzić, że są to kraje Dalekiego Wschodu oraz Afryka. Właśnie z tych krajów czerpie się inspiracje. Pielęgnacja odnosi się do stylu życia i sposobów przywrócenia równowagi wewnętrznej. W większości spa można spotkać masaże ajurwedyjskie, shiatsu, zabiegi wellness z wykorzystaniem egzotycznych narzędzi do masażu, a także oryginalnych i nowatorskich narzędzi, takich jak pałeczki lub miseczki bambusowe, stemple ziołowe, kamienie bazaltowe oraz półszlachetne. Takie masaże oferują m.in. Dwór Kombornia czy Hotel Jawor. Jednak te szeroko rozpowszechnione zabiegi pochodzące z odległych zakątków świata nie robią już takiego wrażenia, dlatego coraz częściej zauważa się powrót do natury. Promowane jest życie w zgodzie z własnym organizmem i przyrodą. Nie dziwi zatem fakt, że naturalne produkty, z których przygotowuje się posiłki, wykorzystywane są do zabiegów pielęgnacyjnych. Naturalne specjały, takie jak relaks w maśle z koziego mleka czy wyciągu z kwiatów i siana rosnącego na alpejskich wzgórzach, masaże oliwą z oliwek, zabiegi na bazie francuskich win – to tylko niektóre z pomysłów pojawiających się w ofertach. Obecnie większość ośrodków spa oferuje nie tylko zabiegi odnowy biologicznej, ale także usługi stylizacji fryzur, paznokci, makijażu, a nawet doradztwa w kwestii ubioru.

Warunki sukcesu

Istotną kwestią jest precyzyjnie dobrana marka kosmetyczna, która integruje wszystkie wartości mające wyróżnić konkretny ośrodek spa spośród wielu innych. Jednak największą gwarancję zadowolenia klienta można uzyskać dzięki profesjonalnemu przygotowaniu terapeutów i kosmetologów; wysoki poziom ich kształcenia plasuje Polskę w światowej czołówce. Realizacja potrzeb klientów przez ośrodki spa to również dostosowanie menu zabiegowego do aktualnych trendów i tendencji, np. sięganie do terapii z pogranicza medycyny naturalnej i niekonwencjonalnej, które nie tylko mają właściwości lecznicze, ale też dostarczają emocjonalnych przeżyć. Szeroki asortyment i mnogość obiektów spa jest wynikiem potrzeb klientów, którzy stają się coraz bardziej dociekliwi w rozumieniu idei wellness i oczekują kompleksowej obsługi na najwyższym poziomie. W Polsce obecnie nie istnieje kategoryzacja obiektów spa. Oznacza to, że liczba gwiazdek hotelu nie zawsze gwarantuje odpowiadający jej poziom usług w spa. Luksusowy hotel może oferować niewielki zakres usług spa lub zaniżać ich poziom. Z kolei pensjonat nie podlegający kategoryzacji ośrodków świadczących usługi hotelarskie może mieć rozbudowaną ofertę zabiegów spa, zajęć fitness w terenie i kuchni wellness (szeroki wybór potraw, między innymi z produktów uprawianych ekologicznie, dania wegetariańskie oraz posiłki z lokalnych produktów).

Literatura:

  1. Burzyński T., Dryglas D., Czynniki wpływające na jakość i konkurencyjność usług turystycznych w miejscowościach uzdrowiskowych, s. 22, 25. Opracowanie Instytutu Turystyki w Krakowie Sp. z o.o., Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych, Kraków 2005.
  2. Łazarkowie M.R., Uzdrowiska w Europie – teraźniejszość i rys historyczny, Lublin 2007.
  3. Lewandowska A., Turystyka uzdrowiskowa, Szczecin 2007.

więcej w Cabines nr 49

Katarzyna Witasik
publikacje Cabines 49
do góry | powrót