Odżywianie po pięćdziesiątce

powrót

Dietetyka

Dzisiaj „pięćdziesiątka” coraz częściej kojarzona jest ze spełnieniem, dojrzałą urodą i dobrym samopoczuciem. Pod warunkiem, że dbamy o siebie, utrzymujemy ciało w dobrej kondycji, pielęgnujemy skórę i dbamy o jej piękno, a przede wszystkim – dbamy o dobre odżywianie.
muzyka relaksacyjna bez opłat ZAiKS
Odżywianie po pięćdziesiątce

Nieco danych statystycznych

W 2010 r. społeczeństwo francuskie liczyło 65 milionów mieszkańców. Pierwsze pokolenie powojennego wyżu demograficznego osiągnęło lub przekroczyło wiek 60 lat. Udział osób powyżej 60. roku życia rośnie i sięga obecnie 23%. Są to przede wszystkim osoby w bardzo zaawansowanym wieku, seniorzy (75 lat i więcej), których liczba w ciągu dwudziestu lat wzrosła o ponad 1 700 000, co stanowi wzrost o 45%. Przewiduje się, że w 2050 r. we Francji co trzeci obywatel będzie w wieku 60 lat lub więcej (w 2005 roku był to co piąty obywatel). Spadnie odsetek osób młodych i tych w wieku produkcyjnym. Na całym świecie w roku 2050 będzie około 2 miliardów osób powyżej 60. roku życia (w 2006 roku było ich 600 milionów).

Niedoceniany potencjał gospodarczy

Wielu specjalistów od handlu i reklamy jest zdania, że starsi ludzie niezbyt chętnie wydają pieniądze, nie są zainteresowani nowinkami i nie rezygnują łatwo z marek, do których przywykli. Niesłusznie. W Stanach Zjednoczonych zauważono, że pokolenie „babyboomu” (ludzie urodzeni tuż po wojnie) wydaje zdecydowanie więcej niż ich dzieci i wnuki. To zupełnie odbiega od stereotypów zakorzenionych w wyobraźni specjalistów od marketingu. Marki, które ignorują seniorów, popełniają błąd i wiele ryzykują. Przede wszystkim dlatego, że osoby w podeszłym wieku osiągnęły już pewien poziom zamożności. Może nie jest to tak wyraźne jak przed kryzysem, ale często są to osoby bardzo bogate. Zatem lekceważenie seniorów już teraz jest błędem, który może odbić się bardzo niekorzystnie w ciągu najbliższych 20 lat.

Wzrost zainteresowania pielęgnacją urody i zabiegami wellness

Ludzie w okolicach pięćdziesiątki i sześćdziesiątki dorastali po maju 1968 r. i zachowują się zupełnie inaczej niż ich rodzice. Pozbawieni kompleksów dotyczących własnego wyglądu, są świadomi swojego wieku, ale nie uważają się za szczególnie starych. I chcą pozostać nadal w dobrej formie, uciekając się do kosmetyków i zabiegów pielęgnacyjnych. Marki kosmetyczne wreszcie to zrozumiały i częściej zdarza się zobaczyć w reklamach modelki po 40., a nawet po 60. roku życia. Dzisiaj seniorzy nie szukają drugiej młodości, ale raczej stanu równowagi pomiędzy urodą, dobrym samopoczuciem i spokojem ducha. W języku angielskim określa się to jako „well-aging” i jest to – można powiedzieć – nowa tendencja, alternatywna dla podejścia „anti-aging”. Co więcej, tendencja ta dotyczy również mężczyzn, którzy doceniają kremy dopasowane do typu ich skóry i ich potrzeb. Przy wyborze produktów ludzie starsi kierują się przede wszystkim ich skutecznością. Nie obawiają się szukać potrzebnych informacji na temat danego składnika w prasie lub w internecie. Zwolennicy dowodów naukowych rzadko kupują pod wpływem impulsu. Są wrażliwi na naturalność produktów, a oznakowanie wskazujące na ekologiczność kosmetyku jest dla nich gwarancją jakości i bezpieczeństwa.

Odżywianie jest również przedmiotem silnego zainteresowania pokolenia „baby boomu”. Poświęcają wiele uwagi temu, co jedzą, nie wahają się sięgać po żywność dietetyczną i suplementy diety w celu utrzymania dobrej kondycji.

Dobrze znieść menopauzę

Menopauza nie jest wyrokiem, a już na pewno nie chorobą! Nie należy zapominać, że jest nieuniknionym etapem w życiu hormonalnym kobiety, tak samo jak dojrzewanie. We Francji około 300 000 – 500 000 kobiet wchodzi w etap menopauzy. O ile dla połowy z nich ten czas będzie bardzo dobry, dla innych – z powodu pewnych objawów uprzykrzających codzienne funkcjonowanie – będzie to czas trudny: uderzenia gorąca, nerwowość, drażliwość, zmęczenie, zaburzenia nastroju, pamięci i snu. Mniej widoczne, ale mające poważniejsze konsekwencje jest odwapnienie kości (osteoporoza), które zaczyna się właśnie u kobiet w wieku menopauzalnym i z początku przebiega niepostrzeżenie, zaś potem objawia się zwiększoną podatnością na złamania kości.

Zaburzenia estetyczne mogą również wystąpić:

  • W obrazie sylwetki, w postaci zmiany masy ciała i zmiany rozmieszczenia tłuszczu. W istocie obniżenie poziomu hormonów płciowych sprzyja odkładaniu się tłuszczu i zmianom w proporcjach pomiędzy masą mięśniową a masą tłuszczową. Często przejawia się to rozrostem tkanki tłuszczowej i tyciem w okolicy brzucha.
  • Na poziomie skóry – w okresie menopauzy skóra staje się cienka i słaba, co sprzyja pojawianiu się zmarszczek i odwodnieniu spotęgowanemu przez obniżanie poziomu kwasu hialuronowego. Odpowiednie, zrównoważone odżywianie może pomóc lepiej znosić niedogodności i deficyty żywieniowe spowodowane menopauzą.

więcej w Cabines nr 47

Robert Sandoz
publikacje Cabines 47
do góry | powrót