Magia prezentów

powrót

Marketing

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu borykał się z problemem – co podarować mamie czy cioci w prezencie? Bony upominkowe okazują się w podobnych przypadkach idealnym rozwiązaniem.
Muzyka relaksacyjna bez opłat ZAiKS
Magia prezentów

Rok kalendarzowy obfituje w wiele okazji: Dzień Babci, imieniny mamy, urodziny siostry... Nieraz spędzamy godziny na poszukiwaniu odpowiedniego prezentu. Co kupić osobie, która ma prawie wszystko? Rynek wszelkich produktów już się nasycił, a na strychach zalegają nietrafione prezenty – wielofunkcyjna lokówka czy magiczny odkurzacz czyszczący firanki lub śpiewający fotel. Handlowcy już dawno rozwiązali te prezentowe bolączki, wprowadzając do oferty bony towarowe. Dlaczego więc nie wykorzystać tego rozwiązania także w dziedzinie usług spa i wellness? Upominek w formie zabiegu kosmetycznego to nie tylko idealny prezent dla osoby obdarowanej, lecz także produkt marketingowy o wielu możliwościach.

Cel

Pomijając radość z otrzymania prezentu i rozwiązanie kwestii wyboru podarunku, bony upominkowe mają wiele zalet i mogą być wykorzystywane w branży wellness. Głównie dlatego, że osoby obdarowane z reguły rzadko korzystają z podobnych usług lub nie były dotąd w naszym salonie. To idealna okazja do zyskania nowych klientów. Osoba, która pierwszy raz jest w naszym salonie, ma okazję zapoznać się z ofertą, wypróbować zabiegi specjalnie dla niej przygotowane, a co najważniejsze – obdarzyć personel zaufaniem. A to w naszej branży jest bardzo cenne. Poza tym kobiety, które nie były dotąd w salonie wellness (bo zawsze miały ważniejsze wydatki), mają okazję przekonać się, że ich zdrowie jest najważniejsze i warto inwestować w siebie. Z marketingowego punktu widzenia bony upominkowe pomagają zyskać nowych klientów w sezonach mniejszego ruchu.

Okazje

W ciągu roku mamy wiele okazji, które świętujemy, obdarowując najbliższych prezentami. Do najważniejszych należą oczywiście urodziny i imieniny, które obchodzone są bez względu na porę roku. Są także święta o ustalonej dacie, jak Boże Narodzenie czy walentynki. W życiu jednak zdarzają się całkiem niespodziewane okazje, jak przyjście na świat nowego członka rodziny. Dla każdej z tych okazji można stworzyć odrębną ofertę bonów upominkowych. Wszystko zależy od naszej inwencji i pomysłowości, lecz także od dostępnych środków. W ofercie walentynkowej można np. zaproponować specjalne masaże dla dwojga w gabinecie z dwoma stołami do masażu.

Grupy docelowe

Często zdarza się, że przy sprzedawaniu bonu personel nie jest zainteresowany tym, dla kogo ma być prezent. To spory błąd. Oczywiście zabiegi wybierane są z oferty, a konkretne decyzje podejmowane są po ocenie stanu skóry, jednak osobiste podejście do klienta, nawet jeśli go jeszcze nie znamy, jest bardzo ważne. Całkiem inną ofertę kierujemy do nastolatek, kobiet w ciąży czy pań po pięćdziesiątym roku życia. Klient nie lubi czuć się wrzucony do jednego worka z pozostałymi, a wybieranie zabiegów z jednej ogólnej oferty może kojarzyć się z wybieraniem dania z menu w restauracji. Dlatego też warto wprowadzić dwa rodzaje bonów: jeden – wystawiany na konkretną kwotę (jeśli darczyńca nie bardzo jest zorientowany w potrzebach osoby, której chce sprawić prezent) oraz drugi – dla konkretnej grupy docelowej. Tworząc ofertę skierowaną do konkretnej grupy, nie zapominamy o mężczyznach, którzy coraz chętniej zaglądają do salonów spa. Opracowując ofertę dla mężczyzn, należy pamiętać o środkach, jakimi dysponujemy. Lepiej, żeby np. manicure nie był wykonywany przy stanowisku, na którym znajdują się żelowe tipsy ozdobione różowymi koralikami.

Termin

Na bonach upominkowych powinna być wypisana konkretna data, do której należy zrealizować dany bon. Głównie po to, by osoba obdarowana nie odkładała wizyty w salonie w nieskończoność. Dlatego tak ważne jest ustalenie terminu. Jednak jak to zrobić? Najlepszym rozwiązaniem jest określenie liczby miesięcy od daty zakupu lub od daty wręczenia prezentu. Na pewno nie powinno ich być za dużo. Rok, czyli dwanaście miesięcy, to zdecydowanie za długo. Celem jest związanie klienta z naszą marką i firmą, dlatego im szybciej nas odwiedzi, tym większa szansa na to, że zostanie z nami dłużej. Termin nie powinien być także zbyt krótki, bo w natłoku codziennych spraw trudno znaleźć i zaplanować czas na wyciszenie. Optymalnym rozwiązaniem jest okres trzech, czterech miesięcy od daty wystawienia bonu.

Odwołanie

W uzasadnionych przypadkach musi istnieć możliwość przedłużenia terminu, w którym klient może wykorzystać bon upominkowy. Co jednak zrobić, gdy obdarowana osoba domaga się zwrotu pieniędzy? To dość rzadkie przypadki, których jednak nie można wykluczyć. Wypłacanie pieniędzy może stanowić problem techniczny, bo np. pieniądze zostały zaksięgowane z konkretnymi potrzebami. Pomocne mogą się okazać specjalnie opracowane broszury, w których znajdzie się oferta np. dla nastolatek z problemem trądziku. Nie chodzi tu o specjalne modyfikowanie oferty i wprowadzanie całkiem nowych zabiegów. Wystarczy na bazie własnej oferty opracować listę zabiegów, które mogą być skierowane do konkretnego klienta. Takie wyspecjalizowane oferty tworzone są nie tylko przy realizacji bonów upominkowych, lecz powinny także być dostępne dla wszystkich klientów.

więcej w Cabines nr 33

Sandra Murzicz
publikacje Cabines 33
do góry | powrót