Personalizacja w kosmetologii

powrót

Kosmetologia

Często jednoznaczne określenie typu skóry jest trudne. Rodzaj cery może się zmieniać w zależności od wieku, trybu życia, pielęgnacji i czynników środowiskowych. Jednocześnie można mieć kilka typów cery i niemożliwe jest dopasowanie jej do jednej kategorii. Szczególnie wtedy pielęgnacja masowo produkowanymi preparatami bywa zawodna, a pomocny staje się krem przygotowany dla konkretnej osoby, dobrany do jej indywidualnych potrzeb.
rejuvi cosmetics
Personalizacja w kosmetologii© Darren Baker - Fotolia

U schyłku lat dziewięćdziesiątych do medycyny estetycznej włoscy specjaliści wprowadzili pojęcie Personal Cosmetics, rozumiane jako indywidualne podejście do wybranych elementów programów pielęgnacyjnych skóry. Punkt wyjścia w założeniach nowego podejścia do pacjenta stanowiła pielęgnacja domowa. Potrzeba zmian wynikała z jednej strony z rosnących oczekiwań coraz bardziej wymagających klientów, z drugiej była przejawem wyjątkowego zainteresowania współpracujących ze sobą specjalistów holistycznym podejściem do klientów. W praktyce skoncentrowano się na stworzeniu lekarzowi prowadzącemu kuracje gabinetowe możliwości zaplanowania i skomponowania pielęgnacji domowej. Każdy, kto ma doświadczenie w dziedzinie medycyny estetycznej, jak i kosmetologii, zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne są codzienne procedury upiększające wykonywane przez pacjentów w domu. Są one istotne, gdyż stanowią przygotowanie do zabiegów specjalistycznych (np. prepeele), kontynuację zabiegów gabinetowych (bardzo często wręcz ich niezbędny etap, np. aplikacje kolejnych warstw peelingów czy preparatów gojących) i ich uzupełnienie istotne z racji systematyczności i długoterminowości. Rozszerzenie więc spektrum oddziaływania czynników pielęgnacyjnych i leczniczych o indywidualną, ściśle planowaną pielęgnację domową stworzyło możliwość kompleksowego, spersonalizowanego prowadzenia wieloletnich programów pielęgnacyjnych. W tym celu firmy farmaceutyczne stworzyły zestawy składników, których łączenie dało lekarzom możliwość wytwarzania kosmeceutyków spełniających ich oczekiwania i zaspokajających potrzeby pacjentów. Nowatorska forma zrewolucjonizowała wcześniej dominujące przekonanie o największej skuteczności drogich, elegancko zapakowanych, lecz seryjnie produkowanych markowych kosmetyków. W praktyce jednak między większością pozytywnych opinii znalazły się i negatywne, wynikające przede wszystkim z trudności organizacyjnych „manufaktur piękności”. Z czasem okazało się, że niewielkie ilości składników (kilkanaście w serii) nie pozwalały na ewaluowanie, zmienianie i ulepszanie kuracji, dając możliwość tworzenia tylko podstawowych preparatów. Kolejny problem, wpływający na jakość tworzonych produktów, wiązał się z warunkami i sposobami ich wytwarzania. Najzwyklejsze mieszanie składników nawet o wyjątkowych właściwościach, bez nowoczesnych urządzeń i sterylnego otoczenia deklasowało produkty. Ważnym czynnikiem ograniczającym popularyzację metody były też wysokie ceny preparatów.

W kolejnych latach rozwoju medycyny estetycznej przybywało produktów pielęgnacyjnych marek medycznych, które zdominowały zabiegi domowe. O Personal Cosmetics przez lata wspominano tylko na poziomie bardzo elitarnym. Po 2000 roku progres w rozwoju sprzedaży internetowej umożliwił dystrybucję składników kosmetycznych łącznie z recepturami. Zainteresowani, zarówno dla potrzeb własnych, jak i do odsprzedaży, zajęli się robieniem preparatów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Wytwarzane jednak w warunkach domowych, często przez osoby bez profesjonalnego przygotowania, preparatów ze składników niewiadomego pochodzenia nie może być traktowane jako baza procedur medycznych i kosmetologicznych.

Po upływie kolejnych dziesięciu lat dochodzi do wielkiego przełomu w kosmetyce indywidualnej. Pojawiają się na rynkach światowych laboratoria chemiczne zajmujące się nieseryjną produkcją preparatów pielęgnacyjnych dla indywidualnych klientów. Nowocześnie wyposażone, spełniające najwyższe normy, dysponujące przebadanymi, certyfikowanymi składnikami pracownie zatrudniają wysoko wyspecjalizowany personel. W Polsce też już powstała (w styczniu 2014 r.) pierwsza taka profesjonalna firma. Prekursorzy w tej dziedzinie indywidualizację oparli na:

  • zaawansowanej naukowo diagnozie skóry, możliwej dzięki najnowszym technologiom;
  • surowcach, łącznie z bazami, często niedostępnych dla produkcji masowej;
  • unikatowych recepturach, opracowywanych przez grupę naukowców;
  • umiejętnościach gradacji zmian skór problematycznych, stawiając jako priorytet profilaktykę dermatoz i przeciwstarzeniową.

Diagnoza skóry

Kompleksowa diagnoza cery każdego klienta składa się z dwóch etapów:

  • wywiadu kosmetologicznego, uwzględniającego pytania dotyczące dotychczasowej pielęgnacji skóry, trybu życia, przebytych chorób skórnych i alergii, a także osobniczych preferencji odnośnie do konsystencji kremu, substancji zapachowej czy oczekiwanych efektów działania kremu;
  • diagnozy aparaturowej, podczas której badane są parametry skóry.

więcej w Cabines nr 64

Konsultacja merytoryczna
HUMOKO Laboratorium
Kosmetyki Personalizowanej
mgr Katarzyna Rembelska
publikacje Cabines 64
do góry | powrót