Wspaniały menadżer

powrót

Marketing

Rynek spa w Polsce rozwinął się w ostatnich latach w bardzo szybkim tempie. Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe obiekty hotelowe, które śmiało w swojej nazwie umieszczają słowo „spa” lub „wellness”. W większości przypadków są to duże nadużycia i miejsca takie nie powinny w ogóle nosić miana obiektów „spa”. Umieszczenie w hotelowej piwnicy wanny do hydromasażu nie jest równoznaczne z tym, że klient może tu skorzystać z holistycznej opieki nad swoim ciałem i duszą. Jeśli już ma powstać taki obiekt, to z pewnością nie powinno w nim zabraknąć dobrego menedżera spa, dzięki któremu miejsce to z pewnością w stu procentach będziemy mogli śmiało nazwać obiektem „spa i wellness”.
Kosmetolog - zabiegi
Wspaniały menadżer

Cztery aspekty wellness

Są to aspekty, bez których nie może istnieć filozofia wellness i których nie powinno zabraknąć w porządnym obiekcie hotelowym chcącym się rozwijać w obszarze spa.

  1. Fizyczny: to ćwiczenia ruchowe, racjonalne odżywianie oraz pielęgnacja ciała.
  2. Psychiczny: zależny od odprężenia, zdolności do medytacji, pracy ze stresem, odpoczynku.
  3. Społeczny: ściśle związany z komunikacją z otoczeniem, zdolnością do budowania relacji z innymi.
  4. Duchowy: realizuje się w aktywności kulturowej, wrażliwości na naturę.

Obszar spa jest integralną, nieodłączną częścią pojęcia wellness, którą umiejscawia się w obszarze usług takich jak zabiegi na ciało pielęgnujące urodę, relaksacyjne, prozdrowotne, fizjoterapeutyczne oraz lecznicze.

Każdy z tych elementów musi współgrać z pozostałymi i dopiero wtedy możemy posługiwać się pojęciem „wellness”.

Kim jest menedżer hotelowego spa?

Jest to osoba, która w przedsiębiorstwie zajmuje się realizacją procesu zarządzania, a kryje się pod tym pojęciem: działanie, planowanie, organizowanie, kierowanie zespołem ludzi i kontrolowanie. W dobrze prosperujących obiektach hotelowych, które nastawione są na długodystansowy pobyt na rynku, z pewnością menedżer spa odgrywa bardzo ważną rolę w rozwijaniu dodatkowych usług świadczonych przez hotel. Hotel jest specyficznym miejscem pracy, w którym nie pracuje się od godziny do godziny, często zostaje się dłużej, gdyż wymaga tego aktualna sytuacja. Dlatego też pracownicy spa powinni być nauczeni przez swojego menedżera, że może zdarzyć się konieczność pozostania dłużej w pracy, gdyż np. gość, który miał przyjść na zabieg, spóźnił się kilka minut. Nie można przy tym okazać swojego niezadowolenia i głośno wyrażać swoich sądów, gdyż może to skutkować utratą klienta. Menedżer musi nauczyć pracowników rzetelności względem gości hotelowych. Dokładność i profesjonalizm są niezwykle ważnymi cechami, które powinna posiadać osoba zarządzająca, ale również podległy mu personel. Musimy dbać o komfort psychiczny osób przychodzących skorzystać z usług.

Ucząc tych cech pracowników, menedżer musi je mieć także w sobie. To on jest wzorem do naśladowania. Nie musi stać z boku i przyglądać się, jak jego pracownicy prowadzą konwersację. To właśnie on może doradzać, proponować zabiegi, które będą skuteczne i zarazem bezpieczne. Może także polecać kosmetyki. Kto powiedział, że tylko zarządza? On przede wszystkim ma dawać przykład swoją osobą. Od niego powinno wychodzić to, czego oczekuje od innych. Jeśli sam tego nie wymaga od siebie, to zasady te nigdy nie będą stosowanego w miejscu, którym zarządza.

wSPAniałe spa dzięki wSPAniałym cechom menedżera

Jakie cechy są najważniejsze, jakim człowiekiem powinien być, jakie umiejętności powinien łączyć, aby osiągnąć sukces – te i wiele innych pytań zadaje sobie chyba każdy menedżer. A jeśli zadaje sobie takie pytania, to świadczy o nim, że myśli o rozwoju miejsca, w którym pracuje.

Bibliografia

K. Obłój, Mikroszkółka zarządzania

więcej w Cabines nr 55

Karolina Chilicka-Jasionowska
publikacje Cabines 55
do góry | powrót